|
Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) –
nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie
wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego
sformułowania Three-Dimensional Graphics.
Geometria obiektów trójwymiarowych może być
reprezentowane na kilka sposobów:
- Siatka wielokątów
– obiekt jest budowany z płaskich wielokątów (najczęściej trójkątów lub
czworokątów), które mają wspólne wierzchołki i krawędzie. W ten sposób
można tworzyć proste bryły, albo – jeśli siatka jest dostatecznie gęsta
– dobrze przybliżać skomplikowane obiekty.
- Voxele (woksele)
– obiekt jest budowany z elementarnych sześcianów (trójwymiarowych
pikseli). Tego rodzaju reprezentacja jest rozpowszechniona szczególnie w
diagnostyce medycznej, gdzie uzyskuje się szereg przekrojów (obrazów
bitmapowych) ciała pacjenta i na ich podstawie tworzy trójwymiarowe
modele.
- Opis matematyczny – obiekty są
określone równaniami. Mogą to być np. kule, płaszczyzny, oraz
szczególnie użyteczne i powszechnie stosowane powierzchnie parametryczne
(płaty powierzchni), np. powierzchnie Béziera, Hermite'a czy
NURBS.
|